

2018-06-07 14:55:00
Elszomorító, ahogy a Telekom Videós Gála igyekszik elrontani mindent, ami a videósokkal, YouTuberekkel kapcsolatos. Volt idő, amikor a YouTube-os tartalomkészítők tartalmat gyártottak és önmaguk kifejezésére, művészetük megmutatására használták a platformot.
Ma meg a cégek és azok marketingesei a Videós Gála keretein belül próbálnak ennek teljesen véget vetni. Erőszakkal végzik ki a videózást, amikor ténylegesen olyanokat mondanak, hogy "a szponzorok nélkül nem tudnánk létezni, nem tudnánk jó tartalmat gyártani".
Ezzel a mondattal annyi gond van, hogy azt sem tudom, hol kezdjem. Eleve nem tartoznak a videósok közösségébe a vállalatok, meg egyébként ez a közösség sem igazán létezik, de ha létezik, akkor sem a cégek és szponzorációk kovácsolták össze, hanem a videósok közös érdeklődése. A másik meg, hogy létezni nem tudnának a videósok a szponzorok nélkül, az akkora kamu, hogy leszakad az ég. Maximum a megélhetési videósokra igaz, akik meg amúgy a díjakat kapják, merthogy kiosztják az előző év legjobb videósainak a díját is a gálán, amit természetesen a szakmai - ismétlem „szakmai” - zsűri dönt el, hogy kinek jár. A zsűriben egy újságíró kivételével csak marketingesek és partnercégek emberei vannak és ez a „szakma”. A videózás ma marketing. Az nyeri a díjat, aki a leginkább hirdetőbarát, aki politikailag a legkorrektebb és semmi véleménye nincsen, semleges és egyáltalán nem kritikus. A valóságban is kezd nagyon ezzé válni a videózás, sok tévés személy is vándorol át erre a platformra, mert most ez a menő, és a pénzes emberek, avagy hirdetők is jönnek, egyszerűen most ez a jó biznisz és a legjobb marketingfogás, ami elszomorító, mert ez nem erről szólt, és semmi nem segíti azt, hogy legalább a kettő egyszerre működhessen.
Az önmagát kifejező művész az, akit támogatnak akkor is, ha van véleménye.
A marketingesek, akik először tudósokat, aztán sportolókat használtak fel termékeik és szolgáltatásaik népszerűsítésére, most benyalizzák magukat a videósoknál, akiket tudatosan már influencernek is hívnak, tehát egyenlővé teszik az Instagram celebekkel, akik a testi adottságaik miatt lettek híresek. Ez az értékes tartalmat közvetítő videósokkal szemben rettenetesen megalázó. Bármennyire is mondogatják az esemény alatt végig, hogy ez a videósokról szól, egyre kevésbé hihető, amikor a videósokNAK cégek mondják a szponzorációk előnyeit és cégek adják át a marketingesek által kizsűrizett díjakat. Azt még meg sem említettem, hogy az egész esemény egy előre megírt kínos szövegekkel teli, szomorúan kínos siralom volt, ami olyan unalmas, hogy gyanúsan mindenki a haza úton gondolkozik, miközben ott ül, ha éppen nem hányingerrel küszködik a „Zs” kategóriás előre megírt „vicces” beszélgetések miatt. A szomorú, hogy a műsor részét a színészkedésre kényszerített YouTuberek is képzik, ami olyan kínossá teszi az egészet, hogy az öngyilkos hajlamúaknak már veszélyes nézni. Amikor meg a műsorvezetők egymásnak osztják a díjat az meg már olyan kellemetlen, mint annak a tudata, hogy az egészet az interneten 28.000 ember nézte élőben. Akik ezáltal szintúgy fel kell, hogy fogják: mától tartalomtól függetlenül folyamatos termékelhelyezések lesznek minden videóban, amit néztek, mert ez van. Erre való a videózás.
A végére még annyit, hogy az esemény szlogenje és mottója, a „merj álmodni”, ami az egész eseményt titkon teljesen önkritikussá teszi. Azt mondják, hogy szponzorok nélkül nincs videós és tartalom, de azért merj álmodni, csak persze úgy, ahogyan azt ők szeretnék és mondják. És ez lesz a YouTube-on, ami nemrég még a szabadságról, alkotásról, a mondanivalóról, egyéniségről, üzenetekről szólt. Oda jutott, hogy az egyéniségeknek a cégek olyan rendezvényt szerveznek, ahol egységes dresszkód szerint ugyanolyannak öltöznek a videósok és szponzorációk kínos ajánlgatása közben megengedik nekik, hogy álmodjanak egy kicsit. Kicsi pénzért persze. Kellemetlen, mint az, hogy a zsűriben egy művész sincsen, vagy bárki, aki, mondjuk, mozgóképpel foglakozik.