Főoldal
Megosztás 2ccdaa9c9e40333fbe25f06ee0745533
„Minden állomáson lesz akadálymentesítés”

2018-03-31 12:04:00

2017. november 6-án vette kezdetét a 3-as metró felújításának első üteme. Abban, hogy minden állomás akadálymentes legyen, nem mindenki értett egyet.

Az első részben, - amely várhatóan egy évig tart majd – az Újpest-központ és a Lehel tér közötti állomások és pályaszerkezet rekonstrukcióját végzik a szakemberek.

Abban nincs vita, hogy a legforgalmasabb metróvonalra ráfér a felújítás, viszont arról, hogy a 21. században szükséges-e az állomások akadálymentesítése, már sokkal több nézeteltérés született.

Az egész történet 2017. tavaszán kezdődött, amikor felröppentek a hírek, hogy a sokak által várt 3-as metró felújítás az ősszel kezdetét veszi. Rengetegen fogadták örömmel a hírt, bár számtalan kérdés is felmerült az információk hallatán. A legfontosabb kérdésnek az akadálymentesítés bizonyult, melyről társadalmi és politikai viták is kialakultak.

A nézőponteltéréseknek először csak a különböző médiumokban és közösségi felületeken adtak hangot az emberek és az érdekképviseleti szervezetek, majd 2017 őszén aláírásgyűjtést szerveztek az akadálymentesítésről.

Egy népszavazáshoz gyűjtötték az aláírásokat, melynek kérdése így szólt:

„Akarja-e Ön, hogy a 2017–2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?”

A népszavazási kérdést a a Fővárosi Választási Bizottság december közepén hitelesítette, a döntést azonban egy magánszemély megfellebbezte. A Kúria ezt a fellebbezést utasította el január végén, majd kezdetét vette az aláírásgyűjtés.

Február végén bejelentették a kezdeményezés elérte a célját, ezért felfüggesztik az aláírásgyűjtést a 3-as metró akadálymentesítéséhez szükséges népszavazáshoz. A vonal 20 megállójából 18-nak az akadálymentesítését ígérte meg a városvezetés.

Jelenleg már csak az Ecseri úti és a Pöttyös utcai megálló akadálymentesítéséről nem hangzottak el konkrétumok, de nehéz elképzelni, hogy pont az a két megálló maradna ki a sorból, amelyeknél az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése a legegyszerűbben és a legolcsóbban megteremthetők. Ennek a két megállónak az akadálymentesítését a városvezetés eddig alacsonypadlós buszokkal képzelte el.

Összegezve tehát:

A városvezetés eredeti tervei szerint a 3-as metró 20 állomásából a felújítást követően 12 lett volna akadálymentes, közülük két megállóban – az Árpád híd és a Kőbánya-Kispest megállókban – már most is üzemelnek liftek. Így a főváros első körben az alábbi állomásokra tervezett új lifteket:

  • Újpest-Központ
  • Újpest-Városkapu
  • Gyöngyösi utca
  • Forgách utca
  • Lehel tér
  • Nyugati pályaudvar
  • Deák Ferenc tér
  • Nagyvárad tér
  • Népliget
  • Határ út.

Később a városvezetés bejelentette, hogy a Kálvin téren is indokoltnak látja a felvonókat, ezért ott is beépítik azokat.

Ezt követően az önkormányzat további öt megálló akadálymentesítését vállalta: „Minden állomáson lesz akadálymentesítés” – jelentette ki a főpolgármester.
Ezeken nem hagyományos liftek, hanem a mozgólépcsővel párhuzamosan haladó, siklóhoz hasonló szerkezeteket építenek majd, melyek ötödannyiba kerülnek mint a liftek.

Ilyen “siklóliftek” szállítják majd az utasokat:

  • a Dózsa György úti,
  • az Arany János utcai,
  • a Ferenciek terei,
  • a Corvin-negyednél
  • és a Klinikáknál

található metróállomásokon.

„Méltányoljuk a főváros és a kormány mozgássérültekért, idősekért és kisgyermekes családokért tett lépéseit, ugyanakkor szövetségünk továbbra is kiáll amellett, hogy a fogyatékossággal élő személyek közlekedéshez, illetve hozzáféréshez való joga emberi jogi kérdés. Ennek szellemében harcol tovább a teljes körű akadálymentesítés megvalósulásáért, azért, hogy a Pöttyös utcai és az Ecseri úti megállók is egyenlő eséllyel hozzáférhetőek legyenek.” – nyilatkozta Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke, aki továbbra is elkötelezett az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése mellett.

Reméljük, hogy a következő napokban az Ecseri úti és a Pöttyös utcai megállók akadálymentesítésére is megoldást találnak és végleges döntés születik a teljes vonal akadálymentesítéséről.

(Fotók: www.mti.hu és www.m3felujitas.hu)

Szerző: Vincze Bence