

2018-03-31 12:04:00
Az első részben, - amely várhatóan egy évig tart majd – az Újpest-központ és a Lehel tér közötti állomások és pályaszerkezet rekonstrukcióját végzik a szakemberek.
Abban nincs vita, hogy a legforgalmasabb metróvonalra ráfér a felújítás, viszont arról, hogy a 21. században szükséges-e az állomások akadálymentesítése, már sokkal több nézeteltérés született.
Az egész történet 2017. tavaszán kezdődött, amikor felröppentek a hírek, hogy a sokak által várt 3-as metró felújítás az ősszel kezdetét veszi. Rengetegen fogadták örömmel a hírt, bár számtalan kérdés is felmerült az információk hallatán. A legfontosabb kérdésnek az akadálymentesítés bizonyult, melyről társadalmi és politikai viták is kialakultak.
A nézőponteltéréseknek először csak a különböző médiumokban és közösségi felületeken adtak hangot az emberek és az érdekképviseleti szervezetek, majd 2017 őszén aláírásgyűjtést szerveztek az akadálymentesítésről.
Egy népszavazáshoz gyűjtötték az aláírásokat, melynek kérdése így szólt:
„Akarja-e Ön, hogy a 2017–2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?”
A népszavazási kérdést a a Fővárosi Választási Bizottság december közepén hitelesítette, a döntést azonban egy magánszemély megfellebbezte. A Kúria ezt a fellebbezést utasította el január végén, majd kezdetét vette az aláírásgyűjtés.
Február végén bejelentették a kezdeményezés elérte a célját, ezért felfüggesztik az aláírásgyűjtést a 3-as metró akadálymentesítéséhez szükséges népszavazáshoz. A vonal 20 megállójából 18-nak az akadálymentesítését ígérte meg a városvezetés.
Jelenleg már csak az Ecseri úti és a Pöttyös utcai megálló akadálymentesítéséről nem hangzottak el konkrétumok, de nehéz elképzelni, hogy pont az a két megálló maradna ki a sorból, amelyeknél az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése a legegyszerűbben és a legolcsóbban megteremthetők. Ennek a két megállónak az akadálymentesítését a városvezetés eddig alacsonypadlós buszokkal képzelte el.
Összegezve tehát:
A városvezetés eredeti tervei szerint a 3-as metró 20 állomásából a felújítást követően 12 lett volna akadálymentes, közülük két megállóban – az Árpád híd és a Kőbánya-Kispest megállókban – már most is üzemelnek liftek. Így a főváros első körben az alábbi állomásokra tervezett új lifteket:
- Újpest-Központ
- Újpest-Városkapu
- Gyöngyösi utca
- Forgách utca
- Lehel tér
- Nyugati pályaudvar
- Deák Ferenc tér
- Nagyvárad tér
- Népliget
- Határ út.
Később a városvezetés bejelentette, hogy a Kálvin téren is indokoltnak látja a felvonókat, ezért ott is beépítik azokat.
Ezt követően az önkormányzat további öt megálló akadálymentesítését vállalta: „Minden állomáson lesz akadálymentesítés” – jelentette ki a főpolgármester.
Ezeken nem hagyományos liftek, hanem a mozgólépcsővel párhuzamosan haladó, siklóhoz hasonló szerkezeteket építenek majd, melyek ötödannyiba kerülnek mint a liftek.
Ilyen “siklóliftek” szállítják majd az utasokat:
- a Dózsa György úti,
- az Arany János utcai,
- a Ferenciek terei,
- a Corvin-negyednél
- és a Klinikáknál
található metróállomásokon.
„Méltányoljuk a főváros és a kormány mozgássérültekért, idősekért és kisgyermekes családokért tett lépéseit, ugyanakkor szövetségünk továbbra is kiáll amellett, hogy a fogyatékossággal élő személyek közlekedéshez, illetve hozzáféréshez való joga emberi jogi kérdés. Ennek szellemében harcol tovább a teljes körű akadálymentesítés megvalósulásáért, azért, hogy a Pöttyös utcai és az Ecseri úti megállók is egyenlő eséllyel hozzáférhetőek legyenek.” – nyilatkozta Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke, aki továbbra is elkötelezett az M3-as metró teljes körű akadálymentesítése mellett.
Reméljük, hogy a következő napokban az Ecseri úti és a Pöttyös utcai megállók akadálymentesítésére is megoldást találnak és végleges döntés születik a teljes vonal akadálymentesítéséről.
(Fotók: www.mti.hu és www.m3felujitas.hu)