Főoldal
Megosztás Edcb3aff5cd36c0f9b606a2189739825
A magyar film helyzetéről

2017-05-11 22:39:00

Sokat lehetne beszélni a magyar film mai helyzetéről, illetve a filmrendszer átalakulásáról, igaz ezt rendszeresen meg is teszik a szakmabeliek egymás között, azonban keveset lehet hallani a valós tényekről. Ennek áttekintésére tegyünk egy kísérletet.

A betekintést kezdjük el ott, amikor Andy Vajna-t (Vajna András Györgyöt) 2011 januárjában kinevezték a magyar filmipar megújításáért felelős kormánybiztosnak, akinek az a feladata, hogy a magyar filmet megőrizze, fejlessze, az állami támogatásokat és az ezzel kapcsolatos kormányzati tevékenységet összehangolja, legalábbis a stratégiákat kidolgozza. Tulajdonképpen, amikor megkapta ezt a feladatot, akkor kezdődött az egész filmipar átalakulása, tevékenysége ugyanis nem csak arra irányult, hogy a fent említett feladatokat elvégezze, hanem elkezdte teljes mértékben újraszervezni a filmigazgatást.


forrás: euronews.com

Miután megkezdődött az átalakulás nagyobb hangsúlyt fektettek a játékfilmekre, a kommerszitás kezdett megjelenni a magyar filmben, nem is kis mértékben, hiszen Andy Vajna az amerikai filmipar mintájára akarta formálni a magyar filmipart, sikerült is neki. A közönségfilmek jelentősen előtérbe kerültek az utóbbi években és az állami támogatások szépen kezdtek megtérülni a mozis bevételekből.

A magyar mozifilmek nézettségének alakulásáról a következő táblázatban láthatunk bővebb információkat:  

forrás: mnf.hu

Ezek az információk releváns forrásból származnak, így bátran kijelenthetjük, hogy Andy Vajna sikeresen abszolválta azt a feladatot, hogy népszerűsítse a magyar filmet és fenntartsa annak értékét. Ezeknek a filmeknek köszönhető, hogy a díjazott filmek finanszírozását kivitelezheti a Magyar Nemzeti Filmalap.

Erről beszélgettünk Dér Andrással, Fipresci- és Balázs Béla díjas filmrendezővel, operatőrrel.

Tehát a szakmai véleményekből kiderül, hogy a magyar játékfilmekre sokkal több pénz van, ezt elkülönítik a politikai hatalomtól és nem a parlament ad pénzt, hanem a Szerencsejáték Zrt. Ezt a szponzorációt éves szinten 5-6 milliárd forintra lehet számolni, azonban ez nem csak a filmek elkészítésére hagyatkozik, hanem forgatókönyv fejlesztésre is egyre több pályázatot írnak ki. Ez annyit tesz, hogy ma Magyarországon, filmes háttérrel egy ötlettől el lehet jutni egészen egy jól strukturált szövegig, amely természetesen később filmalapi támogatással képernyőre is kerülhet. Ez nem azt jelenti, hogy manapság már bárki írhat forgatókönyvet, azonban rengeteg lehetőséget teremtenek meg a fiatal filmesek számára.

Nemzetközi vonatkozásban is beszélhetünk a magyar filmekről, és nem csak az egész estés filmekről. Jelentős díjakat sikerült újra elérnünk és felkerülnünk a filmes táblázatban egy olyan színvonalra, amelyet a magyar közönség, illetve a szakmabeliek már régóta vártak. Eljutottunk egy olyan szintre, hogy az utóbbi 3 évben 5 jelentősebb díjat is elhozhattunk, említésre méltó a Saul fia Oscar-sikere, amelyet Nemes Jeles László rendezett, emellett viszont ott van még egy egész estés sikerfilm, Enyedi Ildikónak a Testről és Lélekről című műve, amely Berlinben hozta el az Arany Medve díjat. Emellett Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című alkotása nyerte el Közép-Európa egyetlen A listás filmfesztiváljának legrangosabb elismerését, Karlovy Vary-ban az Arany Glóbuszt.

De beszélnünk kell a negatívumokról is, hiszen nem csak a sikerekről, illetve a szakma krémjéről szól a magyar filmművészet. Sajnálatos módon a magyar filmoktatást, illetve a kísérleti filmeket nem támogatja az Andy Vajna éra, hiszen ebben nem látnak potenciált, ami talán a legcsúfosabb hiba. A magyar filmművészetet, elméleti tananyagot elsajátító diákok nem kapnak olyan mértékű támogatást, mint amekkora potenciál van bennük. Vegyük példaalapul Kis Hajnit, aki a diák Oscarig menetelt vizsgafilmjével, amelyet nullát megközelítő támogatással készített el. Igaz rövidfilm kategóriában indult el, de semmilyen támogatást nem kapott a Magyar Nemzeti Filmalaptól. Persze, de akkor miről beszélünk? Ha így is el tudnak készíteni sikeres filmeket, akkor miért szorul támogatásra a magyar filmoktatás? Mert a magyar filmoktatásban kivételes tehetségek ritkán ütköznek ki (és ez nem biztos, hogy a tehetségtelenség miatt van, hanem többek között a minimális eszközök általi támogatás miatt). Ha nem tudod kipróbálni, akkor honnan tudod, hogy miben vagy jó?

Összességében megfogalmazhatjuk, hogy Andy Vajna jót tesz a magyar filmiparnak és kellőképpen csiszolgatja, finomítja, azonban nem biztos, hogy a magyar nép által rábízott összegeket magánvállalkozásként kell kezelni, hiszen nem feltétlenül egyezik mindenki véleménye az övével.  

Szerző: György Sámuel, Nagy István, Palkó Áron