Főoldal
Megosztás
Fiatalok a világhálón tanulnak, ráadásul önként

2017-05-15 10:00:00

Online korrepetálással és személyre szabott digitális tananyagokkal segítik hátrányos helyzetű társaikat a 12-18 éves diákok a most induló E-tanoda projekt keretében. Az önkéntes mentoráláson alapuló kezdeményezéssel a középiskolások az érettségihez szükséges iskolai közösségi szolgálatot is teljesíthetik.

 

Technológia mint híd

A digitális technológia és a mobilkommunikáció segítségével képez hidat az E-tanoda program a középiskolai tanulmányaikban segítségre szoruló, hátrányos helyzetű tanulók és azon kortársaik között, akik kiemelkedően teljesítenek egyes tantárgyakból, valamint szabadidejükben szívesen megosztják tudásukat diáktársaikkal. A program kísérleti fázisa januárban vette kezdetét, melyhez a budapesti ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és a Városmajori Gimnázium 24 diákja csatlakozott. A fiatalok önkéntes „korrepetáló tanárként” a 400 fős ormánsági település, Gilvánfa tizennégy középiskolás diákjának online mentorálását vállalták.

Személyre szabott tananyagokat készítenek

Az E-StudyGroup rendszerében személyre szabott, interaktív tananyagokat készítenek, kifejezetten a korrepetálásra szoruló tárgyakra és témakörökre fókuszálva. A segédanyagok elkészítéséből a nebulók mellett szaktanárok is kiveszik a részüket. Az E-tanodában a tanulás tanári felügyelet mellett, élő online kapcsolatban, tanulópárokban és -csoportokban zajlik.

Az önkéntesek és mentoráltjaik közösen kitűzött, konkrét célok elérésére törekednek, és a Microsoft Magyarország által biztosított Skype in the Classroom programon keresztül tartják egymással a kapcsolatot. A koncepció kidolgozása a Telenor Magyarország Zrt. kezdeményezése. A program működtetéséhez szükséges táblagépeket és internetet a cég biztosítja a tanulók számára. A projekt szakmai hátterének megteremtését és a diákok koordinálását a 21. Századi Pedagógiáért Alapítvány vállalta, a gilvánfai diákokat pedig a többszörösen hátrányos helyzetű településen 2008 óta működő Nyitott Ház Tanoda pedagógusai fogják össze.

Több egy egyszerű oktatási programnál

A program egy kétnapos táborral indult, ahol az önkéntesek és mentoráltjaik személyesen is találkozhattak, kialakíthatták az együtt tanuló párokat és csoportokat, majd részt vehettek a biztonságos internethasználatról és a tanulásukat segítő programok bemutatásáról szóló előadásokon.A szervezők további célja, hogy a középiskolások az érettségi megszerzéséhez kötelezően elvégzendő 50 órás iskolai közösségi szolgálat keretében is lelkesen csatlakozzanak a projekthez.

Kutas István, a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója szerint az E-tanoda jóval több egy egyszerű oktatási programnál. Elmondása alapján, a kezdeményezés a digitális technológia segítségével olyan fiatalokat köt össze, akik máskülönben nem kerülnének egymással kapcsolatba.

— A közös tanulás során nem csak javulhatnak a mentoráltak tanulmányi eredményei, de az őket segítő kortársaik is új ismeretekre tehetnek szert, miközben mindkét csoport digitális készségei fejlődnek. Hiszünk abban, hogy a program hozadéka személyes és társadalmi téren is pozitív hatású, és hozzájárulhat az egyes társadalmi csoportok közti kapcsolat mélyítéséhez. Nagyon jó látni, hogy a civil szakmai résztvevők, a gyerekek és a Microsoft Magyarország is töretlen nyitottsággal dolgozott azon, hogy ez a program elindulhasson — mondta Kutas István, a cég kommunikációs igazgatója.

Szerző: Csernyik Zsombor Attila