Főoldal
Megosztás 4edc8d25a6c61675927d3325fae9b611
Mi a helyzet a magyar startupokkal?

2017-08-21 10:23:00

A magyar startup kultúra relatíve új keletű dolog, a fogalmon egy induló, tudásközpontú vállalkozást értünk, amely képes kis tőke- és munkabefektetéssel nagy növekedést produkálni. Hazai viszonylatban sikeres startupokról a 2000-es évektől beszélhetünk.

A magyar startup kultúra relatíve új keletű dolog, a fogalmon egy olyan induló, tudásközpontú vállalkozást értünk, amely képes kis tőke- és munkabefektetéssel nagy növekedést produkálni. Ezt azonosíthatjuk a rendszerváltozás utáni időszakban elkezdődött vállalkozási hullámmal, hiszen tulajdonképpen ugyanazon az alapon működik, csak a gazdasági tényezők, illetve a kulturális környezet változott.

A startup-ra való hivatkozás viszont egy külföldi mintára átvett fogalom, azokat a cégeket értjük alatta, akik valamilyen nem klasszikus értelemben vett, már meglévő piaci termékek gyártására, vagy közvetítésére indulnak, hanem valamiféle problémát akarnak orvosolni. A probléma itt nem kötelezően fizikai, vagy tényleges, hanem egy olyan lehetőség, amelyet a technológiai fejlődés nyújt, és valamilyen kérdésre választ tud adni. Startupok alatt nem csak IT alapú startupokat értünk.

Azért van sokkal nagyobb visszhangja az IT szektorban megjelenő kezdő vállalkozásoknak, mert ez a terület egy olyan szerencsés ökoszisztéma, ahol nagyon gyorsan, nagyon hatékonyan és nagyon alacsony befektetéssel lehet jó időben, jó termékkel és jó üzleti modellel sikereket elérni. Ráadásul külföldre is nagyon könnyen szállítható, hiszen nem szükséges hozzá telephely, egyéb logisztikai erőforrás. Tehát a továbbiakban az IT fókuszú startup kultúrát fogjuk mélyebben vizsgálni.

Hazai viszonylatban az első sikeres startupokról a 2000-es években beszélhetünk. Az első nagy visszhanggal rendelkező magyar vállalkozás 2003-ban alakult „LogMeIn” néven, fő szoftverterméke segítségével a böngészőből lehet távoli számítógépekre belépni. 2007-ben követte a sort a „Ustream”, amely egy internetes videostreaming szolgáltató, amelyet mára több mint 50 millió látogató keres fel havonta. 2009-ben pedig a „Prezi” vette át a stafétabotot, ez egy flash-alapú, internetes prezentációkészítő szoftver, amely indulásának évében a World Technology Award-ot is elnyerte. Az akkori környezetben hihetetlen nagy mértékű növekedést tudtak elérni, hiszen globális piacra ki tudtak lépni és hatalmas befektetői pénzeket szereztek.

Forrás: prezi.com

Forrás: titusville.com

Forrás: diffen.com

A magyarországi startup piac folyamatosan bővül, ilyen értelemben viszont nem csak a vállalkozások számát kell figyelnünk, hanem a későbbiekben azt is, hogy milyen mértékben válnak egy ötletből egy, ha nem is multinacionális, de magyar viszonylatban mérvadó céggé.

Magyarországon nem találhatunk nagy mértékű támogatókra, azonban Amerikában van egy „Kickstarter” nevű közhasznú társaság, amelynek küldetése, hogy életre segítse a kreatív projekteket. Ez természetesen nem csak a startupokra fókuszál, hanem filmekre, zenére, színpadi műsorokra, illetve számos különböző területre. Magyar beugró vállalkozások természetesen ugyanúgy részt vehetnek, általánosságban pedig ki is használják ezt a lehetőséget.

De Magyarországon számos olyan vállalkozás indult, amelynek szintén az a missziója, hogy a kreatív ötleteket valósággá formálja, hiszen rendkívül jellemző, hogy egy fejlesztői csapatban nincsenek olyan adottságú emberek, akik kommunikációs kampányokat szerveznek, marketing stratégiát fejlesztenek és az egyéb fontos (de kevésbé annak tűnő) feladatokat ellássanak és létrehozzák a végterméket. Ebben a fázisban jelennek meg a nehézségek és a problémák a kivitelezési fázissal kapcsolatban.

Itthon több startup mentor cég van, ezek közül említhetjük az Endless Mobilt, amely nem csak azt tartja fontosnak, hogy mentorként tevékenykedjen, hanem azt is, hogy a nyilvánosság előtt bemutassa ezeket a startupokat. Ennek érdekében szervezik a SMART konferencia-sorozatot, amely az utóbbi 9 évben Magyarország és a régió legnagyobb Startup és IT fókuszú konferenciájává nőtte ki magát.

Hazánkban ma is számos jelentős startup tevékenykedik, ezek közül említhetjük a BREWIE-t, amely a legnagyobb mértékű támogatást tudta elérni a Kickstarteren, természetesen magyar viszonylatban véve. De mellette említhetnénk a GoodID-t, amely arra a problémára keresi a megoldást, hogy az emberek rengeteg felhasználói fiókkal rendelkeznek, és rengeteg jelszóval mellé. Ez egy személy alapú azonosítási rendszer, amely meg szeretné kerülni a jelszavak okozta fejtörést.

Forrás: goodid.net

Összességében tehát megfogalmazhatjuk, hogy Magyarország Startup piaca folyamatosan bővül, emellett pedig folyamatos sikereket ér el, ezzel nem csak gazdaságunknak tesz jót, hanem kihasználja azt a piaci rést, amely itthon rendkívül jellemző. Szerencsére manapság rendkívül vonzó, hogy rövid idő alatt óriási összegeket keressen az ember, így egyre több és több ötlet születik meg, ezeknek a sikeressége pedig potenciálisan nő.

Szerző: György Sámuel