

2017-06-15 22:03:00
Először is meg kell különböztetnünk az állatkísérlet-mentes, a natúr-, és a vegán kozmetikumokat egymástól. Első hallásra sokaknak ugyanazt jelentheti a három fogalom. Az állatkísérlet-mentesség azt jelenti, hogy nem csak a terméket magát nem vetették alá ilyen teszteknek, de egyik összetevőjét sem. A kettő nem feltétlenül jár minden esetben együtt. Hivatalosan csak a fent említett módon készült dekorkozmetikumok tekinthetők „cruelty free”-nek. Natúrkozmetikumnak az olyan szépségápolási készítmények számítanak, amelyek tartalmaznak növényi vagy állati összetevőket, viszont ez maximum a mézre és a kecsketejre korlátozódik, semmiképp sem eshet baja egy állatnak sem az előállítás során. A vegán kozmetikumokban még ennyi állati eredetű anyag sem lehet. Viszont attól, hogy valami vegán, még végezhettek el kísérleteket a létrehozásuk során, ugyanúgy a natúrkozmetikumoknál is.
A társadalmat jó ideje megosztja ez a kérdés, hogy szükség van-e ezekre a kutatásokra úgy, hogy ezzel más élőlényeknek ártanak. Természetesen egy jóérzésű ember sem állítja azt, hogy ezekre feltétlenül szükség van és kínozzanak nyugodtan kisállatokat. Azonban érvelhetnek azzal, hogy ez a legbiztonságosabb módja a kozmetikai termékek és gyógyszerek előállítására. Másik érvük, hogy azokat a nyulakat, tengerimalacokat, patkányokat, majmokat és olykor akár kutyákat és macskákat erre a célra tenyésztették ki, ugyanúgy akár a teheneket vagy disznókat, amiket később levágnak a vágóhídon. Persze ez egy vegetáriánust nem igazán győz meg. Az ellenzői oldalon olyan érvek sorakoztathatók fel például, hogy ha sok cég ilyen kegyetlenkedések elkerülésével is képes minőségi és biztonságos kozmetikumokat előállítani, akkor a többi miért nem veszi rá a faradságot.
Mára az is köztudott tény, hogy egy termék attól, hogy állatokon nem mutat negatív effektusokat, embereken még igen. Génjeink nyilvánvalóan nem egyeznek meg a patkányokéval vagy tengerimalacokéval, ezért egyáltalán nem biztos, hogy úgy reagálnak bizonyos hatásokra, ahogy azt a mi testünk tenné.
Egyes márkák igyekeznek a törvényt kikerülve, kiskapukon keresztül ilyesfajta kísérleteket végezni. Néhány országban kötelező, hogy ha egy dekorkozmetikumot forgalmaznak,az tesztelve legyen állatokon. Ilyen például Kína. Tehát, ha egy termék ott a polcokon megtalálható, az biztosan nem állatbarát, mégha az adott brand így is hirdeti magát. Más cégek azt a lehetőséget választják, hogy nem ők, hanem egy általuk megbízott kisebb leányvállalat végzi el a „piszkos munkát”. Előfordulnak fordított esetek is, ilyenkor az anyavállalat tesztel csak élőlényeken, ezzel látszólagos állatkísérlet-mentességet promótálva.
Rengetegszer vetődik fel a kérdés, sok olyan nézőpontot hallani, miszerint állatok helyett inkább súlyos bűncselekmény elkövetése miatt elítélt rabokon kellene kísérletezni. Az alapvető emberi jogok mindenkit megilletnek, így nem valószínű, hogy a közeljövőben ez megvalósul.
Honnan lehet tudni, hogy egy adott márka cruelty free?
Az állatkísérlet-mentes termékek nemzetközi logói alább láthatók.
(Forrás: tabby-times-ca.blogspot.hu)
Ha ezeket látjuk, biztosan nem szenvedett meg a választott termékünkért egy állat sem. Érdemes körülnézni a kozmetikai cégek honlapján, ha rendelkezik a márka az ikonok egyikével, az mindig fel van tűntetve. Esetleg, ha nem találjuk ezeket a jelzéseket, akkor sem biztos, hogy tesztel a brand állatokon. Abban az esetben, ha egy gyártó csak az Európai Unión belül forgalmaz, akkor biztosak lehetünk abban, hogy egy állat sem adta életét a szépségünkért. Az interneten rengeteg lista található, ami felsorolja, melyik márka natúrkozmetikum, vegán, vagy állatkísérlet-mentes. A PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) nevű szervezet közel 40 éve küzd az állatok jogaiért és ezt a listát igyekszik a legpontosabban szerkeszteni, frissíteni. Persze lehetetlen teljes jegyzéket készíteni.
(Forrás: peta.org)
Azonban minden önkéntes szervezet és cég tiltakozása semmibevész abban a pillanatban, amikor a potenciális vásárló belép a drogériába, és a szeme előtt nem az állatbarát termékeket találja, hanem a sokszor reklámozott, díszes csomagolásban lévő kozmetikumot. Sőt, esetleg már sokadjára vásárolja újra anélkül, hogy egyáltalán belegondolna, milyen áron jut el hozzá. Tudatos vásárlással lehet tenni a folyamat ellen. Magyarországon az utóbbi időben egyre könnyebben vásárolhatunk „cruelty free” dekorkozmetikumokat, már nem csak interneten lehet rendelni, hanem egyre több drogéria forgalmazza őket, sőt még saját márkás termékeik is rendelkeznek a nyuszis logóval. A harc tehát egyre sikeresebb az állatkínzás ellen, de sajnos a lista még mindig túl hosszú az állatokon tesztelő márkákról.