Főoldal
Megosztás 61a68f9081ae2b0cff55b34e21f2c0bd
A Semmelweis Egészségversenyről

2017-03-21 08:41:00

A versenyen egészségvédelemmel kapcsolatos tudást adnak át a középiskolásoknak, miközben ötfős csapatokban versenyeznek és ismereteiket mélyítik. Két online fordulóval veszi kezdetét a megmérettetés, majd a legjobb 20 csapat továbbjut a döntőbe.

A Semmelweis Egészségversenyt idén rendezték meg másodszor. Minden 2002. október 1.-je után született középiskolás vetélkedhetett például az alábbi témakörökben: alkohol-, és dohányzás prevenció, elsősegélynyújtás, véradás és transzplantáció. A verseny négy fordulóból áll, az első kettő online forduló, ahol teszteket töltenek ki a diákok meghatározott időre, a harmadik egy pályamunka elkészítése. Ez idő alatt az öt fős csoportokból csapatok alakulnak, és a döntőre egyként gondolkozva juthatnak be.

Benus Lizivel beszélgetek erről a versenyről, és az ott szerzett tapasztalatairól. Lizi 18 éves lány, jelenleg a balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium tanulója. A beszélgetés során elmesélte a történetét, illetve azt is, hogy hogyan jutott el egy ilyen neves versenyre, és milyen eredményeket értek el.

 

Részt vettél a Semmelweis Egészségversenyen. Mióta érdeklődsz az egészségügy iránt?
Kiskorom óta sebész szerettem volna lenni. Az orvosi pályáról különböző okok miatt lemondtam és februárban a Semmelweis Egyetem szülésznő szakára adtam be a jelentkezésem. Most teljes erőbedobással és nagy lelkesedéssel erre készülök.

Ez elég éles váltás. Hogyhogy ezt a pályát választottad?
Mindig szerettem a kisbabákat, részben ezért választottam. Számomra ők a legaranyosabbak. Másrészt pedig, egy életre szóló hivatást szerettem volna választani magamnak.

Mi indított el ezen az úton?
Már az általános iskolában is a környezetismeret, majd később a biológia lett a kedvenc tantárgyam. 2014 tavaszán egy betegség miatt kórházba kerültem és meglepő módon az ott töltött 2 hónap megerősített abban, hogy az egészségügyben szeretnék elhelyezkedni.

Honnan szereztél tudomást erről a versenyről?
A versenyre a biológia tanárnőnk hívta fel a figyelmünket és biztatott minket, de a versenyen való indulás ötlete közösen született a későbbi csapattársaimmal.  Egyrészt azért indultunk, mert a csapattársaimat és engem is érdekel az egészségügy, az embertan. Valamint reméltük azt is, hogy sok új ismerettel gazdagodhatunk ezen a téren.

Beigazolódott a reményetek? Milyen új dolgokat tapasztaltatok meg?
Igen, nagyon sok újat tanultunk az embertan terén.

Ez a verseny a csapatok versenye. Te kikkel indultál? Hogyan kerülhet be valaki a csapatba?
A versenyen négy biológia fakultációs társammal indultam, így tudtuk, hogy milyen széleskörű ismeretekkel rendelkezünk. Ezért jó ötletnek tűnt az indulás.

Ki volt az, aki leginkább inspirált ezen az úton?
Leginkább a biológia tanárnőm inspirált, aki immáron nyolc éve tanítja nekem a biológiát és nagy szerepet játszott abban, hogy ennyire megszerettem ez a tantárgyat. Kiváló pedagógusnak és nagyon jó embernek tartom.

Lehetett tudni, hogy mekkora volt a konkurencia?
Több mint 170 csapat indult a versenyen. Úgy gondolom, hogy több olyan ellenfelünk volt, aki hasonlóan sok vagy akár sokkal több tudással rendelkezik ezen a téren. Több olyan csapat is indult, akik budapesti elit iskolákból érkeztek vagy egészségügyi szakképzési intézményekből. Ennek függvényében még büszkébb vagyok arra, hogy ilyen szép eredményt értünk el.

Ennek a tudatában hogyan készültél tovább?
Tudtuk, hogy a döntőben milyen tehetséges csapatokkal kell majd versenyeznünk, ezért még többet és még szorgalmasabban készültünk a verseny utolsó fordulójára. A legnagyobb segítséget a szervezők által küldött tananyagok és a felkészítő tanárunk nyújtotta. A segédanyagok tanulmányozása mellett különböző, a témával kapcsolatos könyvekből és az internetről is gyűjtöttem anyagokat a felkészüléshez.

Milyen eredményt értél el?
Hetedikként végeztünk a döntőben.

Ez szép eredmény. Meglepődtetek, vagy számítottatok erre az eredményre? Miért?
Nagyon sokat készültünk és reméltük, hogy a sok munka kifizetődik, de nagyon meglepődtünk, hogy ilyen sok csapatból az első 10 között végeztünk.

Milyen tapasztalatokkal távoztatok a versenyről?
Nagyon élveztük a tavalyi versenyt, ezért neveztünk idén újra, attól függetlenül, hogy érettségizni fogunk májusban, hiszen ez  is jó gyakorlás.

Idén érettségizel, és ha jól tudom, táncolsz is versenyszerűen. Ennek fejében, hogyan tudtad beosztani az idődet?
Ötéves korom óta táncolok és a középiskolai éveim első feléig könnyen be tudtam osztani az időmet. Tavaly viszont már a tanulást helyeztem előtérbe. Mivel elég maximalista vagyok és nem szeretek semmit félgőzzel csinálni, ezért inkább olyan sportokat űzök most már, amik nincsenek időponthoz kötve és magamnak tudom beosztani az edzések időpontjait.

Hogyan tovább? Mik a jövőbeli terveid?
Szeptembertől remélhetőleg a Semmelweis Egyetem tanulója leszek. Nagyon várom, hogy azt tanulhassam, ami érdekel, és új impulzusokat kapjak. Az egyetem után szeretnék minél előbb külföldön dolgozni, mint szülésznő, de az is szóba jöhet, hogy továbbtanulok mesterszakon vagy csecsemő- és gyermekápolónak.

Sok sikert kívánok hozzá!

Egy ilyen lelkes és tanulni vágyó lánnyal való beszélgetés után fellelkesültem, és utánanéztem, hogy nálunk, a Pázmányon milyen lehetőségeik vannak a középiskolásoknak. A mi versenyünket Bölcs-Ész Tanulmányi Versenynek nevezték el, ahol a 11. és 12. osztályos gimnazisták indulhatnak angol, filozófia, magyar irodalom, matematika, művészettörténet, illetve történelem szaktémakörökben.

Szerző: Kukel Nikolett