Főoldal
Megosztás 9fee21ae4289b4c46533c7d4b8b78d74
Mi mindenre jó hajnali 4:30-kor kelni
A 21-napos korán kelős kihívás

2016-12-20 23:45:00

A fiatal portugál vállalkozó, Filipe Castro Matos új célt tűzött ki maga elé: az addigi 6 órás ébredés helyett 4:30-ra állítja a vekkert, legalább 21 munkanapon át.

2014. április 2-án kezdett neki a kihívásnak, amely végül sokszoros gyümölcsöt hozott: nem csak ő tanulhatott belőle sok mindent önmagáról és az életről, de az internetes közösség is, amely felfigyelt e szokatlan elhatározásra. Facebookon tudósította követőit #21earlydays (21 korai nap) hashtag-jelöléssel.

Az egész úgy kezdődött, hogy Filipe megfigyelte, reggelente a leghatékonyabb a munkában, és mivel mindig azt kereste, hogyan tehetne minél többet és minél jobban, jó ötletnek látszott meghosszabbítani ezt a számára legelőnyösebb időt.

Hogy miért 21 nap? Dr. Maxwell Martz elméletére alapozta választását, aki szerint 21 nap kell ahhoz, hogy egy új szokást elsajátítsunk. Filipe csak a munkanapokon tervezett ilyen korán kelni, mert munkaszüneti napokon egészen más és kiszámíthatatlan napirendet követett, és többek között némi késő esti szórakozásnak is helyet akart hagyni.

Nézzük, milyen gondolatokkal gazdagodott e kihívás során.

1. Ha valamit meg szeretnél változtatni az életedben, segít, ha valaki támogat az utadon. Filipe úgy döntött, hogy a Facebookon teszi közzé tervét és eredményeit, hogy a barátai és követői figyelme is motiválja arra, hogy ne adja fel. Hiszen minden kihívásban vannak pillanatok, amikor feladni lenne a legkönnyebb, de Filipét továbblendítette a gondolat, hogy inspirálhat másokat is azzal, ha végigviszi a tervet.

2. Az emberek szeretnek új dolgokat látni. A Facebook posztokat nagyon sokan követték és kommentelték. Voltak, akik azt fejezték ki, ők nem lennének képesek ilyesmire. Ezen kommentek nyomán nagyszerű beszélgetések kezdődtek, melyekből Filipe is sokat tanult.

3. Az emberek azért nem kelnek korábban, mert azt hiszik, igy kevesebbet fognak tudni aludni. Sokan aggódtak Filipe miatt, hogy majd nem piheni ki magát rendesen. Természetesen korábban kellett lefeküdnie este, úgy fél tiz-tiz körül, és végül még többet is aludt, mint korábban.

4. El kell tenni az akadályokat az útból, ha el akarod érni a célodat. Filipének sok feltétel adott volt hozzá, hogy megtehesse a 21 napos kihívás kívánta változtatásokat, mint például függetlenség és kötetlen munkaidő - de ez sem volt mindig így. Akkor kezdte csak el, amikor már megteremtette ezeket a feltételeket. Azt mondja, ha el akarod érni a céljaidat, tenned kell érte, hogy sikerüljön. Sajnos az emberek nagy része lusta és úszik az árral, ezért nem képes megvalósitani az álmait.

5. Fontos a jó erőnlét. Filipe jó alvó, 5 perc elég neki, hogy álomba merüljön. De sokat dolgozott rajta, fontos a megfelelő étrend és a rendszeres testmozgás. Ez sem olyan dolog, ami egyik napról a másikra megvan. Nem kell, nem is lehet egyszerre mindent megváltoztatni, hanem mindig csak egy apró részletet, de azt kitartóan, és hónapról hónapra visszatekintve szembetűnő lesz a változás.

6. Felejtsd el a szundi üzemmódot! Semmi sem haszontalanabb, mint még 10 percet szunyókálni. Nem csak hasznos időt veszítünk, de kutatások szerint még fáradtabbak is leszünk, mint ha elsőre felkeltünk volna.

7. Felipe szeret aludni, de rájött, hogy csak 6-7 órára van szüksége. Szívesen kikel az ágyból és nekilát a napi feladatoknak, hiszen az élet nem tart örökké.

8. 2 órával többet tud dolgozni, mióta 4:30-kor kel. Hiszen reggel a leghatékonyabb a munkában, míg este hat után már képtelen hasznos munkát végezni. Két, számitógép előtt elvesztegetett esti óra helyébe nyert két hajnali, csendes, nyugodt órát, amikor mindenki más még alszik, ami inspiráló lehetőség.

9. Megszabadul az e-mailektől. E reggeli két óra elég arra, hogy megválaszoljon minden e-mailt, aztán nekilásson az érdemi munkának. Napközben nem válaszol e-mailekre, se Facebook vagy egyéb azonnali üzenetekre, mert rájött arra, ez rengeteg értékes időt vesz el, és általában minden levél várhat másnap reggelig.

10. Több ideje jutott edzésre. Amióta fél ötkor kel, három helyett akár heti ötször is elmegy reggel edzeni, azzal a megnyugtató gondolattal, hogy már legalább két órát hasznos munkával töltött.

11. Új színben láthatta a világot. Olyan részleteket látott meg maga körül, melyeket korábban soha. Hajnali kocogások során a város eddig ismeretlen arcait ismerhette meg.

12. Akaraterőre igenis szükség van. Ha te nem akarod, más nem fogja akarni helyetted; de ha akarod, senki sem állíthat meg téged.

Érdekes ötlet egy ilyen kihívás elé állítani magunkat, s még jobb, ha neki is látunk. Ezek Filipe tapasztalatai - lehet, hogy mi más, de legalább ilyen érdekes dolgokra fogunk rájönni önmagunkkal és az élettel kapcsolatban, ha rászánjuk magunkat. Ki tudja, talán kiegyensúlyozottabbak, nyugodtabbak, boldogabbak lehetünk akár az egyetemi évek alatt is. Aki megpróbálja, posztolja ki Facebookra, hadd motiváljon mindannyiunkat!

Források:


Filipe Castro Matos cikke a medium.com-on:
https://medium.com/life-hacks-for-business/12-lessons-of-waking-up-at-4-30-a-m-for-21-days-90d1053c3634#.a2lew3rd9
és TEDx-beszéde: https://www.youtube.com/watch?v=qOEB1Fr0_MM

Szerző: Hegedüs Márton